Algemene vOOrwaarden
Artikel 1 | Voorwerp
Onderhavige Algemene Verkoopsvoorwaarden zijn zonder beperking integraal van toepassing op elke verkoopovereenkomst met HABLAR by Studio Jpo BV, met uitzondering van de eventueel tussen de koper en HABLAR by Studio Jpo BV schriftelijk overeengekomen bijzondere afwijkende voorwaarden. Door het feit van zijn bestelling, ook de bestellingen per e-mail, aanvaardt de koper deze Algemene Verkoopsvoorwaarden.
Artikel 1.1 | Definities
In deze Algemene Voorwaarden hebben de volgende termen, wanneer met een hoofdletter geschreven, de hieronder aangegeven betekenis, zowel in enkelvoud als in meervoud:
Advertentiebudget / Mediabudget: Het budget dat door de Klant ter beschikking wordt gesteld of rechtstreeks wordt betaald voor de aankoop van advertentieruimte, -vertoningen of -kliks op platformen van derden (bv. Meta, Google, LinkedIn), en dat uitdrukkelijk losstaat van de Vergoeding(en) voor de Diensten van HABLAR by Studio Jpo BV.
Algemene Voorwaarden: Onderhavige algemene verkoopsvoorwaarden van HABLAR, die integraal deel uitmaken van elke Overeenkomst.
Content: Alle door HABLAR by Studio Jpo BV in het kader van de Overeenkomst gecreëerde, samengestelde of bewerkte materialen en uitingen, waaronder, maar niet beperkt tot, teksten (zoals captions, blogposts, webteksten), afbeeldingen, foto's, video's, grafische ontwerpen, posts voor sociale media, advertentiecreaties, templates, scripts, strategische concepten en rapportages.
Diensten: Alle Diensten die door HABLAR by Studio Jpo BV worden aangeboden en/of gfeleverd aan de Klant zoals beschreven in de Offerte of Overeenkomst, waaronder, maar niet beperkt tot, social media beheer, Content creatie, online advertentiebeheer, strategisch (marketing)advies, fotografie, videografie, grafisch ontwerp, en gerelateerde digitale marketingactiviteiten.
HABLAR / Dienstverlener: De besloten vennootschap Studio Jpo BV, met maatschappelijke zetel te Hellestraat 87, 8800 Roeselare, met ondernemingsnummer BE0740.766.927, handelend onder de commerciële naam 'HABLAR'.
Klant: De natuurlijke persoon of rechtspersoon die een Overeenkomst aangaat met HABLAR voor de levering van Diensten.
Offerte: Het formele, schriftelijke (vaak elektronische) aanbod uitgaande van HABLAR aan de (potentiële) Klant, waarin de voorgestelde Diensten, de Vergoeding(en), de geldigheidsduur van het aanbod en eventuele specifieke voorwaarden of afwijkingen van deze Algemene Voorwaarden worden beschreven.
Overeenkomst: Het geheel van afspraken tussen HABLAR en de Klant met betrekking tot de levering van Diensten, minimaal bestaande uit de door de Klant (al dan niet stilzwijgend) aanvaarde Offerte en deze Algemene Voorwaarden. Eventuele specifieke schriftelijke addenda, bijlagen en het Privacybeleid van HABLAR maken eveneens integraal deel uit van de Overeenkomst.
Pack / Pakket / Abonnement: Een specifieke, vooraf gedefinieerde bundel van Diensten aangeboden door HABLAR, meestal op basis van een recurrente (bv. maandelijkse, halfjaarlijkse, jaarlijkse) abonnementsformule tegen een vaste periodieke Vergoeding, zoals nader omschreven in de Offerte of Overeenkomst.
Partijen: HABLAR en de Klant gezamenlijk. Indien naar één van hen wordt verwezen, wordt deze "Partij" genoemd.
Privacybeleid: Het document waarin HABLAR beschrijft hoe zij persoonsgegevens verwerkt conform de AVG/GDPR, zoals beschikbaar op haar website.
Schriftelijk: Communicatie per (al dan niet aangetekende) postbrief of per e-mailbericht verzonden van/naar de door Partijen opgegeven of gebruikelijk gehanteerde adressen. Andere vormen van elektronische communicatie (zoals via sociale media platformen, SMS, WhatsApp of andere berichtendiensten) worden enkel als Schriftelijk beschouwd indien dit expliciet en voorafgaandelijk tussen Partijen is overeengekomen voor specifieke kennisgevingen of doeleinden.
Vergoeding: De prijs (exclusief BTW, tenzij anders vermeld) die door de Klant verschuldigd is aan HABLAR voor de geleverde Diensten, zoals bepaald in de Offerte of Overeenkomst. Deze Vergoeding is exclusief het Advertentiebudget.
Verwerkersovereenkomst (DPA): Een afzonderlijke Overeenkomst conform Artikel 28 AVG die de respectievelijke rollen, rechten en plichten van Partijen vastlegt indien HABLAR persoonsgegevens verwerkt in opdracht van de Klant (als verwerker).
Werkdagen: Maandag tot en met vrijdag, met uitsluiting van de officiële Belgische wettelijke feestdagen.
Artikel 2 | Offertes, Prijzen & Betaling
Offertes blijven 30 dagen geldig na de Offertedatum. Offertes gelden niet automatisch voor toekomstige. De offertes zijn indicatief, niet bindend, en steeds onder voorbehoud van nazicht van de te reproduceren of te zetten documenten. Wanneer in de offerte een kost per dag wordt vermeld, staat 1 dag gelijk aan 8 uur. De prijzen vermeld in de Offertes gelden enkel voor omschreven bewerkingen of aangeboden Diensten. Ze zijn aan herziening onderhevig op basis van de stijging van de lonen of de prijzen der grondstoffen.
Alle vermelde prijzen zijn exclusief 21% BTW en exclusief transportkosten en onder voorbehoud van definitieve bevestiging. Offertes kunnen wijzigen door een creatieve of technische wijziging op vraag van de Klant. Wijzigingen aan de oorspronkelijke Offertegegevens zullen steeds worden verrekend. Indien HABLAR, door het niet tijdig of niet correct aanleveren van materialen door de Klant, genoodzaakt is om meer of andere werken uit te voeren, zullen deze extra kosten worden aangerekend aan de Klant op basis van het gebruikelijke tarief dat HABLAR hanteert. Ook als de Klant een afwijkende en/of onjuiste briefing geeft, zullen de kosten voor het meerwerk worden aangerekend.
De facturen dienen binnen de 14 dagen na factuurdatum te worden betaald. Bij gebreke daaraan is van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een rente verschuldigd van 8,50 % en een schadevergoeding van 10,00 % op het openstaande saldo, met een minimum van 40,00 EUR. Elke klacht in verband met de uitgevoerde opdracht of factuur dient per aangetekend schrijven te worden gedaan binnen de 8 dagen na de factuurdatum. Bij tijdige en gegronde klacht beperkt de verantwoordelijkheid van de leverancier zich enkel tot heruitgave of prijsvermindering en enkel indien de opgeworpen klacht de bestemming van de publiciteit of dienst schaadt.
HABLAR is niet verantwoordelijk voor indirecte schade aan de Klant, zoals onder meer winstderving. Het bezorgen van een prijslijst of Offerte kan door de koper niet als een aanbod worden beschouwd. Deze documenten worden enkel als inlichting verstrekt en kunnen nooit enige verbintenis met zich meebrengen. HABLAR houdt zich het recht voor om op elk ogenblik de voorwaarden of tarieven van deze Offerte of prijslijst te wijzigen en dit zonder voorafgaandelijke verwittiging. In geval van een ondertekende Overeenkomst, gelden de toegekende tarieven enkel voor de desbetreffende uitgevoerde opdracht en houden zij geen enkele verbintenis in van HABLAR naar de toekomst toe.
Alle prijzen zijn steeds exclusief de door de overheid ingestelde belastingen, rechten en heffingen (waaronder begrepen maar niet beperkt tot BTW en distributietaksen). Voor lopende vereenkomsten kan HABLAR, zonder vooraf schriftelijk of mondeling te verwittigen, de nodige opslag voor de gangbare belastingen, rechten en heffingen aanrekenen.
Artikel 2.1 | Abonnementsformule en capaciteitsreservatie
Tenzij uitdrukkelijk anders vermeld in de Offerte of een specifieke Overeenkomst, worden de Diensten van HABLAR (handelend onder de naam HABLAR Social Media Agency) geleverd via een maandelijkse abonnementsformule (hierna 'Pack' of 'Pakket' genoemd). Dit houdt een recurrente dienstverlening in waarbij HABLAR zich engageert om maandelijks de overeengekomen inspanningen te leveren en hiervoor proactief capaciteit (zoals personeel, expertise, planningstijd en toegang tot tools) te reserveren en beschikbaar te houden voor de Klant. De periodieke (meestal maandelijkse) Vergoeding is primair verschuldigd voor deze gereserveerde capaciteit en de structurele dienstverlening. Het niet, laattijdig of gedeeltelijk aanleveren van noodzakelijke input, feedback of goedkeuringen door de Klant heeft geen invloed op de verschuldigdheid van de volledige abonnementsvergoeding voor de betreffende periode, tenzij anders schriftelijk overeengekomen.
Alle vermelde prijzen zijn exclusief 21% BTW en exclusief transportkosten en onder voorbehoud van definitieve bevestiging.
Artikel 2.2 | Specificaties m.b.t. advertentiebeheer en -budget
Artikel 2.2.1 | Onderscheid Vergoeding en Advertentiebudget
De door HABLAR geoffreerde prijzen en/of de Vergoedingen opgenomen in de maandelijkse Packs/Pakketten hebben uitsluitend betrekking op de door HABLAR geleverde Diensten (bv. strategie, creatie, campagnebeheer, rapportage, account management), hierna de 'Management Fee' genoemd. Deze Management Fee is steeds exclusief het budget dat rechtstreeks besteed wordt aan de aankoop van advertentieruimte of kliks op platformen van derden zoals Meta (Facebook, Instagram), Google Ads, LinkedIn, TikTok, etc. Dit budget wordt hierna het ‘Advertentiebudget’ of ‘Mediabudget’ genoemd.
Artikel 2.2.2 | Beheer en betaling van het Advertentiebudget
Tenzij schriftelijk anders overeengekomen in de Offerte of een specifieke Overeenkomst, is de Klant zelf verantwoordelijk voor de rechtstreekse betaling van het Advertentiebudget aan de respectievelijke advertentieplatformen. Dit gebeurt via een door de Klant zelf beheerde en voldoende gefinancierde betaalmethode (bv. kredietkaart, domiciliëring) die gekoppeld is aan de te gebruiken advertentieaccounts. De Klant staat zelf in voor de geldigheid, toereikende dekking en tijdige uitvoering van deze betalingen. HABLAR kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de onderbreking, stopzetting of verminderde prestatie van advertentiecampagnes als gevolg van betalingsproblemen tussen de Klant en het advertentieplatform. Indien Partijen expliciet en schriftelijk overeenkomen dat HABLAR de betalingen van het Advertentiebudget namens de Klant beheert, zal dit uitsluitend geschieden op basis van een voorafgaandelijk en tijdig door de Klant betaalde provisie aan HABLAR. De modaliteiten hiervan (o.a. bedrag, betalingstermijn provisie, rapportering over besteding, verrekening van eventuele niet-gespendeerde budgetten bij einde periode of einde samenwerking) worden dan duidelijk vastgelegd in de Offerte of de specifieke Overeenkomst. Zonder tijdige ontvangst van de provisie is HABLAR niet gehouden de campagnes (verder) te laten lopen.
Artikel 2.2.3 | Inspanningsverbintenis en disclaimer advertentieresultaten
HABLAR verbindt zich ertoe om de overeengekomen advertentiecampagnes naar best vermogen, met de vereiste professionele zorg en volgens de regels van de kunst op te zetten, te beheren en te optimaliseren, met als doel de vooraf besproken doelstellingen (bv. bereik, naamsbekendheid, websiteverkeer, leads, conversies) van de Klant zo goed mogelijk te benaderen. De Klant erkent en aanvaardt echter dat de effectieve resultaten van online advertentiecampagnes sterk afhankelijk zijn van diverse externe factoren waarover HABLAR geen volledige of directe controle heeft. Dit omvat, maar is niet beperkt tot: wijzigingen in de algoritmes en het veilingmechanisme van de advertentieplatformen, acties en budgetten van concurrenten, algemene economische en marktomstandigheden, seizoensinvloeden, de aantrekkelijkheid van het aanbod van de Klant, en de kwaliteit en conversiekracht van de landingspagina's of andere bestemmingspagina’s van de Klant. Bijgevolg kan HABLAR geen enkele garantie geven met betrekking tot de kwantitatieve of kwalitatieve resultaten die door de advertentiecampagnes zullen worden behaald. Dit omvat expliciet, maar is niet beperkt tot, garanties omtrent het aantal vertoningen (impressions), klikken (clicks), doorklikratio (CTR), websitebezoekers, leads, verkopen, conversieratio's, de kost per klik (CPC), kost per lead (CPL), kost per acquisitie (CPA), de return on ad spend (ROAS) of de return on investment (ROI). De verbintenissen van HABLAR aangaande het beheer van advertentiecampagnes zijn louter inspanningsverbintenissen (obligation de moyens) en geen resultaatsverbintenissen (obligation de résultat).
Artikel 3 | Leveringstermijn
De leveringstermijn die HABLAR meedeelt, is louter indicatief. Het overschrijven van de leveringstermijn geeft geen aanleiding om de opdracht of bestelling te annuleren; noch kan deze aanleiding geven tot enige schadevergoeding.
Artikel 4 | Duur en beëindiging
De Overeenkomst wordt gesloten voor onbepaalde duur. De Overeenkomst is schriftelijk opzegbaar door beide Partijen, mits inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand. De opzegtermijn gaat in op de eerste dag van de maand volgend op de maand waarin de opzeg werd gegeven. Indien de opdracht, om welke reden dan ook, wordt beëindigd, is het de Klant niet toegestaan om de hem ter beschikking gestelde ontwerpen/ontwikkelingen te gebruiken.
Indien de Klant evenwel heeft geopteerd voor halfjaarlijkse dan wel jaarlijkse facturatie, dan gaat de opzeg pas in op de eerste dag van de maand volgend op de laatste maand waarop de (half)jaarlijkse facturatie in kwestie betrekking heeft.
Artikel 5 | Goedkeuring, aansprakelijkheid en vrijwaringen
Artikel 5.1 | Goedkeuring Content
HABLAR bezorgt de voor verspreiding bedoelde Content (zoals posts, advertenties, ontwerpen) voorafgaandelijk aan de Klant ter nazicht en goedkeuring via de overeengekomen kanalen. De Klant beschikt, tenzij anders schriftelijk overeengekomen, over een termijn van 48 uren na ontvangst om eventuele gemotiveerde opmerkingen schriftelijk te formuleren. Bij gebrek aan tijdige, schriftelijke en gemotiveerde opmerkingen binnen deze termijn, wordt de Klant geacht de Content integraal en onherroepelijk te hebben goedgekeurd voor verdere productie of verspreiding.
Artikel 5.2 | Uitsluiting aansprakelijkheid voor input Klant en overmacht
HABLAR kan niet verantwoordelijk of aansprakelijk worden gehouden voor enige gebreken, fouten, schade of vertraging indien deze (mede) te wijten zijn aan onvolledige, onjuiste of laattijdige informatie, documenten, materialen, toegang of instructies verstrekt door de Klant. HABLAR wijst tevens elke verantwoordelijkheid af voor vergissingen die het gevolg zouden zijn van onvolledige, slecht opgestelde, of louter mondeling (niet schriftelijk bevestigde) overgemaakte bestellingen of instructies. HABLAR is evenmin aansprakelijk voor vertraging in of niet-uitvoering van de Overeenkomst te wijten aan overmacht of handelingen/nalatigheden van de Klant zelf. Dergelijke situaties geven de Klant geen recht op schadevergoeding of ontbinding van de Overeenkomst.
Artikel 5.3 | Beperking van aansprakelijkheid
De verbintenissen van HABLAR in het kader van de Overeenkomst betreffen inspanningsverbintenissen. Onverminderd dwingende wettelijke bepalingen ter zake en met uitzondering van gevallen van opzet of grove fout door HABLAR of haar aangestelden, is de totale contractuele en buitencontractuele aansprakelijkheid van HABLAR voor alle directe schade die de Klant zou lijden ingevolge enige toerekenbare tekortkoming in de uitvoering van de Overeenkomst, per schadegeval en gecumuleerd per kalenderjaar, uitdrukkelijk beperkt tot maximaal het laagste van volgende bedragen:
Het totaal van de Vergoedingen (exclusief BTW en rechtstreeks door de Klant betaalde kosten aan derden) betaald door de Klant aan HABLAR gedurende de zes (6) maanden onmiddellijk voorafgaand aan het schadeveroorzakende feit. HABLAR is, zoals reeds bepaald in Artikel 2, in geen geval aansprakelijk voor indirecte schade of gevolgschade, zoals maar niet beperkt tot winstderving, omzetverlies, verlies van data, reputatieschade, verlies van cliënteel of gemiste besparingen.
Artikel 5.4 | Disclaimer social media platformen en tools van derden
HABLAR maakt voor de uitvoering van haar Diensten gebruik van platformen, software en tools van derden (zoals, maar niet beperkt tot, Meta (Facebook, Instagram), LinkedIn, X (Twitter), TikTok, Google-diensten, planningstools, analysetools). HABLAR kan niet aansprakelijk worden gesteld voor enige schade, hinder, verlies van data of functionaliteit, of ander nadeel voor de Klant die voortvloeit uit:
a) technische storingen, onderbrekingen, updates, wijzigingen in functionaliteit, beleid of algoritmes van deze externe platformen of tools;
b) beslissingen genomen door deze platformen, zoals het beperken van organisch bereik, het afkeuren van advertenties (indien conform de door de Klant goedgekeurde opzet), het blokkeren, schorsen of verwijderen van accounts, pagina's of Content, tenzij deze beslissingen rechtstreeks en uitsluitend het gevolg zijn van een bewezen opzettelijke of grove fout door HABLAR.
De Klant erkent dat het gebruik van deze platformen en tools onderhevig is aan de Algemene Voorwaarden en het Privacybeleid van de respectievelijke externe aanbieders, en dat HABLAR hier geen controle over heeft. HABLAR is niet aansprakelijk voor negatieve gevolgen (met inbegrip van accountbeperkingen, boetes of verwijdering) die resulteren uit Content, informatie, producten, Diensten of instructies aangeleverd, goedgekeurd of gevraagd door de Klant die in strijd zijn met de richtlijnen, het beleid of de wettelijke vereisten van deze platformen of toepasselijke wetgeving.
Artikel 6 | Portretrechten
De Klant maakt zich sterk dat iedere persoon die afgebeeld wordt op een bedrijfsfoto zijn/haar toestemming heeft gegeven voor het nemen en het verspreiden van de foto. Studio Jpo kan niet aansprakelijk gesteld worden voor eventuele inbreuken op portretrechten.
Artikel 7 | Auteursrecht – Recht tot reproductie – Gebruik van de Content
(Wet van 30 juni 1994 inzake het auteursrecht en de naburige rechten.)
HABLAR behoudt de auteursrechten op alle werken die zij voor de opdrachtgever uitvoert. De opdrachtgever bevestigt dat hij geen aanspraak kan maken op het copyright en het auteursrecht van de foto’s en/of tekeningen, noch in analoge, noch in digitale vorm.
De opdrachtgever, noch het model hebben exclusiviteitsrecht op de gemaakte opnamen, noch op de stijl, noch op de bewerkingen die op de foto’s wordt toegepast.
De opdrachtgever heeft het recht om de werken te gebruiken en te reproduceren voor eigen commerciële doeleinden. De totale factuurprijs omvat het recht van de opdrachtgever om de werken te gebruiken en te reproduceren voor eigen commerciële doeleinden. Reproductie van enig werk voor commerciële doeleinden door de opdrachtgever is slechts toegestaan conform de bepalingen van artikel 21 en 22 van de Belgische Auteurswet.
Het gebruiksrecht is persoonlijk en mag in geen geval worden overgedragen, behoudens schriftelijke toestemming door HABLAR. Behoudens andersluidende schriftelijke bepaling, door HABLAR schriftelijk bevestigd, vergoedt het honorarium van HABLAR zijn tijd, ervaring, en afstand van reproductierechten zijnen hoofde slechts voor de uitdrukkelijke overeengekomen samenwerking, exploitatiewijze, -vorm, -bestemming, en territoriale reikwijdte. Bij ontstentenis van dergelijke bepaling in de Overeenkomst heeft HABLAR het recht om zich te verzetten tegen het gebruik van de foto's tot schriftelijke Overeenkomst omtrent deze punten. De opdrachtgever is verantwoordelijk voor het gebruik van de foto's en ander beeldmateriaal door derden.
De opdrachtgever verbindt er zich toe elke toegestane exploitatie van het foto- en beeldmateriaal, alsook iedere reproductie gepaard te laten gaan met de vermelding “©hablar.be”.
Het is de opdrachtgever verboden de foto's op welke manier te wijzigen. De opdrachtgever is verplicht wijzigingen in kleur en dergelijke te laten uitvoeren door HABLAR. Indien dit na het afronden van de gehele opdracht gevraagd wordt, zal hiervoor een nieuwe Offerte gemaakt worden. HABLAR behoudt in alle omstandigheden het volle eigendomsrecht op al het foto- en ander beeldmateriaal dat aan de opdrachtgever wordt geleverd, alsook iedere reproductie te laten gepaard gaan met een vermelding van "©hablar.be” inclusief de eigendom van de digitale bestanden, het cliché, de matrijzen en andere dragers, zelfs bij tijdelijke terbeschikkingstelling hiervan aan de opdrachtgever.
Bij niet-nakoming van bovenvermelde naamsvermelding komt HABLAR een schadevergoeding toe van tenminste 100% van de door HABLAR gebruikelijk gehanteerde licentievergoeding, zonder enig recht te verliezen op Vergoeding van overig geleden schade (waaronder het recht op Vergoeding van alle direct en indirecte schade en alle daadwerkelijke gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten).
Na beëindiging van de samenwerking, en onder de opschortende voorwaarde van volledige betaling van alle op dat moment openstaande facturen door de Klant, verkrijgt de Klant een beperkt, niet-exclusief en niet-overdraagbaar recht om de specifiek voor hem door HABLAR gecreëerde en definitief opgeleverde Content (zoals goedgekeurde afbeeldingen, video's, teksten) te blijven gebruiken. Dit gebruiksrecht is strikt beperkt tot het voortgezet gebruik op de eigen kanalen van de Klant (zoals de social media pagina's beheerd tijdens de samenwerking) en binnen de context en scope zoals oorspronkelijk overeengekomen of redelijkerwijs bedoeld tijdens de opdracht. Het is de Klant uitdrukkelijk verboden om deze Content:
a) te wijzigen, aan te passen of te bewerken zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van HABLAR;
b) over te dragen, in licentie te geven of ter beschikking te stellen aan derden;
c) te gebruiken voor andere doeleinden of op andere platformen dan oorspronkelijk voorzien of overeengekomen.
HABLAR behoudt te allen tijde het auteursrecht op alle gecreëerde Content, alsook het recht om de werken te gebruiken voor eigen promotiedoeleinden zoals beschreven in Artikel 10. Bij enige inbreuk door de Klant op de bepalingen van dit artikel, vervalt het hierboven verleende gebruiksrecht onmiddellijk en van rechtswege, en behoudt HABLAR zich het recht voor om alle nodige (gerechtelijke) stappen te ondernemen ter bescherming van haar rechten en het vorderen van een passende schadevergoeding conform de geldende wetgeving.
Artikel 8 | Sociale media
Deze clausule heeft betrekking op alle sociale media, inclusief, maar niet beperkt tot Facebook, Instagram, Twitter en blogs. HABLAR geeft de opdrachtgever de toestemming om foto’s die in het kader van deze Overeenkomst zijn gemaakt te delen op sociale media. De opdrachtgever mag foto’s niet wijzigen, bewerken of bijsnijden (behalve het verplichte bijsnijden op sociale media-websites) zonder voorafgaande toestemming van HABLAR.
De opdrachtgever gaat ermee akkoord om bij elke foto HABLAR te vermelden door middel van een vermelding naar de sociale media “©hablar.be” of website van HABLAR. Alle foto’s die door HABLAR gemaakt worden voor de opdrachtgever zijn voor eigen commerciëel gebruik, tenzij beide Partijen een afzonderlijke Overeenkomst ondertekenen. Foto’s mogen niet gebruikt worden op een professioneel platform of door derden, tenzij na schriftelijke toestemming van HABLAR.
De opdrachtgever gaat ermee akkoord dat de opdrachtgever HABLAR niet in diskrediet zal brengen, noch zal lasteren of belasteren of zaken zal ondernemen waarvan redelijkerwijze kan worden aangenomen dat ze de persoonlijke en professionele reputatie van HABLAR schade berokkenen.
Artikel 9 | Intellectuele eigendom
HABLAR behoudt te allen tijde alle intellectuele rechten op de door haar gecreëerde Content, inclusief de afbeeldingen, foto’s, ontwerpen en websites. De Klant verbindt zich ertoe de Content noch ter beschikking te stellen van derden, noch aan te wenden voor een ander doel dan dat waarvoor het door Studio Jpo aan de Klant verstrekt is.
De Klant waarborgt tevens aan HABLAR dat hij over het recht beschikt om opdracht te geven tot reproductie of drukwerk van alle aangeleverde bestanden, teksten, foto's,... HABLAR is in geen enkel geval verantwoordelijk voor inbreuken om de intellectuele-eigendomsrechten van derden. De Klant neemt desgevallend elke aansprakelijkheid op zich en vrijwaart HABLAR tegen elke klacht die tegen haar zou worden ingediend en dit zowel in hoofdsom, interesten als eventuele gerechts- en andere kosten.
Artikel 10 | Logovermelding en eigen promotie
Tenzij het werk er zich niet voor leent, is HABLAR gerechtigd om haar logo op of bij het gerealiseerde werk te vermelden. HABLAR heeft de vrijheid om de opdracht te gebruiken als referentie in haar eigen promotie.
Artikel 11 | Bewaring
Behoudens voorafgaande Overeenkomst is HABLAR er niet toe gehouden eender welk soort drager waarop of waarin werken zijn neergelegd te bewaren. Wanneer de bewaring is overeengekomen geeft zij aanleiding tot een toeslag berekend op basis van de belangrijkheid van het werk, de duur van de bewaring en de hieraan verbonden extra kosten. Bij schriftelijke aanvraag van de Klant kunnen de zaken die het voorwerp uitmaken van de bewaring verzekerd worden waarbij de lasten van de verzekering ten laste van de Klant vallen.
Artikel 12 | Gegevensverwerking en Privacybeleid (AVG/GDPR)
Artikel 12.1 | Engagement en toepasselijk kader
HABLAR (handelend als HABLAR Social Media Agency) erkent het belang van de bescherming van persoonsgegevens en verbindt zich ertoe de persoonsgegevens die zij verwerkt, te behandelen conform de toepasselijke wetgeving, met name de Verordening (EU) 2016/679 van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens (Algemene Verordening Gegevensbescherming - AVG of GDPR).
Artikel 12.2 | Privacyverklaring
Voor gedetailleerde informatie over hoe HABLAR persoonsgegevens verzamelt, voor welke doeleinden deze worden verwerkt, op welke rechtsgronden de verwerking is gebaseerd, hoe lang de gegevens worden bewaard, hoe ze worden beveiligd, en welke rechten betrokkenen (zoals de contactpersonen van de Klant) hebben met betrekking tot hun gegevens, verwijzen Partijen naar het Privacybeleid van HABLAR. Dit Privacybeleid is te allen tijde consulteerbaar op de website van HABLAR en wordt beschouwd als integraal onderdeel van de Overeenkomst tussen Partijen voor zover het de verwerking van persoonsgegevens betreft. Door akkoord te gaan met deze Algemene Voorwaarden, bevestigt de Klant kennis te hebben genomen van dit Privacybeleid
Artikel 12.4 | Rol van HABLAR als verwerkingsverantwoordelijke
Voor de verwerking van persoonsgegevens van de contactpersonen en vertegenwoordigers van de Klant (bv. naam, e-mailadres, telefoonnummer, functie) ten behoeve van de contractadministratie, communicatie, facturatie, klantenbeheer en het voldoen aan wettelijke verplichtingen, treedt HABLAR op als verwerkingsverantwoordelijke in de zin van de AVG. De details hiervan zijn opgenomen in het Privacybeleid.
Artikel 12.4. Rol van HABLAR als verwerker
Indien HABLAR in het kader van de uitvoering van de Diensten voor de Klant (bv. bij het beheren van social media advertentiecampagnes gericht op specifieke doelgroepen op basis van door de Klant aangeleverde data, het beheren van e-maillijsten, het verwerken van reacties of berichten op social media namens de Klant) persoonsgegevens verwerkt waarvan de Klant de verwerkingsverantwoordelijke is, zal HABLAR optreden als verwerker (processor) in de zin van de AVG. In dergelijke gevallen:
a) garandeert de Klant dat hij als verwerkingsverantwoordelijke voldoet aan alle verplichtingen onder de AVG, inclusief het hebben van een geldige rechtsgrond voor de verwerking en het informeren van de betrokkenen;
b) garandeert de Klant dat de instructies die hij aan HABLAR geeft voor de verwerking rechtmatig zijn;
c) zullen Partijen, indien wettelijk vereist of aangewezen, een afzonderlijke verwerkersovereenkomst (Data Processing Agreement - DPA) afsluiten die voldoet aan de vereisten van Artikel 28 van de AVG, waarin de wederzijdse rechten en plichten met betrekking tot de gegevensverwerking nader worden bepaald.
Artikel 12.5 | Rechten van Betrokkenen
Zoals verder uiteengezet in het Privacybeleid, hebben natuurlijke personen wiens persoonsgegevens worden verwerkt bepaalde rechten (bv. recht op inzage, rectificatie, wissing, beperking, bezwaar, overdraagbaarheid). Verzoeken tot uitoefening van deze rechten kunnen worden gericht aan HABLAR via de contactgegevens vermeld in Privacybeleid.
Artikel 13 | Vertrouwelijkheid
Artikel 13.1 | Definitie vertrouwelijke informatie
Voor de toepassing van dit artikel wordt onder "Vertrouwelijke Informatie" verstaan: alle informatie van welke aard dan ook (met inbegrip van, maar niet beperkt tot, commerciële, financiële, technische, operationele, strategische informatie, bedrijfsgeheimen, knowhow, klantgegevens, prijsstellingen, marketingplannen, creatieve concepten vóór publicatie, ontwerpen, software, data, en persoonsgegevens), ongeacht de vorm waarin deze wordt meegedeeld (schriftelijk, mondeling, elektronisch, visueel) of de drager ervan, die door een partij (de "Verstrekkende Partij") aan de andere partij (de "Ontvangende Partij") wordt bekendgemaakt of waarvan de Ontvangende Partij kennisneemt in het kader van de voorbereiding, onderhandeling of uitvoering van de Overeenkomst tussen HABLAR (handelend als HABLAR Social Media Agency) en de Klant. Informatie wordt ook als vertrouwelijk beschouwd indien deze als zodanig is aangeduid, of indien de aard van de informatie of de omstandigheden van de bekendmaking redelijkerwijs een vertrouwelijk karakter impliceren.
Artikel 13.2 | Vertrouwelijkheidsplicht
De Ontvangende Partij verbindt zich ertoe om gedurende de looptijd van de Overeenkomst en na beëindiging ervan (zoals bepaald in artikel 13.6):
a) de Vertrouwelijke Informatie van de Verstrekkende Partij strikt geheim te houden en te beschermen met minstens dezelfde mate van zorgvuldigheid die zij aanwendt voor haar eigen vertrouwelijke informatie van gelijkaardige aard, en minstens met een redelijke mate van zorg;
b) de Vertrouwelijke Informatie uitsluitend te gebruiken voor het doel waarvoor deze werd verstrekt, namelijk de goede uitvoering van de Overeenkomst;
c) de Vertrouwelijke Informatie niet, rechtstreeks of onrechtstreeks, openbaar te maken, te kopiëren, te verspreiden of ter beschikking te stellen aan enige derde, zonder de voorafgaande, uitdrukkelijke en schriftelijke toestemming van de Verstrekkende Partij;
d) de toegang tot de Vertrouwelijke Informatie binnen haar eigen organisatie te beperken tot die werknemers, bestuurders, of ingeschakelde onderaannemers die deze informatie redelijkerwijs nodig hebben ("need-to-know" basis) voor de uitvoering van de Overeenkomst, en ervoor te zorgen dat deze personen op de hoogte zijn van en gebonden zijn door gelijkaardige vertrouwelijkheidsverplichtingen als opgenomen in dit artikel. De Ontvangende Partij blijft te allen tijde aansprakelijk voor elke schending van de vertrouwelijkheidsplicht door deze personen.
Artikel 13.3 | Uitzonderingen
De verplichtingen onder dit artikel zijn niet van toepassing op informatie waarvan de Ontvangende Partij schriftelijk kan aantonen dat deze:
a) reeds algemeen bekend was of publiek beschikbaar is geworden op een andere wijze dan door een onrechtmatige daad of nalatigheid van de Ontvangende Partij;
b) reeds rechtmatig in haar bezit was, zonder vertrouwelijkheidsverplichting, vóór de ontvangst van de Verstrekkende Partij;
c) rechtmatig en zonder beperkingen werd verkregen van een derde die gerechtigd was deze informatie bekend te maken;
d) onafhankelijk werd ontwikkeld door de Ontvangende Partij zonder gebruik te maken van of te verwijzen naar de Vertrouwelijke Informatie van de Verstrekkende Partij.
Artikel 13.4 | Wettelijk verplichte openbaarmaking
Indien de Ontvangende Partij door een wet, regelgeving of een bindend bevel van een bevoegde rechtbank of overheidsinstantie verplicht wordt om Vertrouwelijke Informatie van de Verstrekkende Partij openbaar te maken, zal zij (voor zover wettelijk toegestaan):
a) de Verstrekkende Partij hiervan onmiddellijk schriftelijk op de hoogte stellen vóór de openbaarmaking;
b) de Verstrekkende Partij de mogelijkheid bieden om beschermende maatregelen te treffen;
c) enkel dat deel van de Vertrouwelijke Informatie openbaar maken dat strikt noodzakelijk is om aan de wettelijke verplichting te voldoen;
d) redelijke inspanningen leveren om een vertrouwelijke behandeling van de openbaar gemaakte informatie te verzekeren.
Artikel 13.5 | Teruggave of vernietiging
Bij beëindiging van de Overeenkomst, om welke reden dan ook, of op eerste schriftelijk verzoek van de Verstrekkende Partij, zal de Ontvangende Partij onmiddellijk, naar keuze van de Verstrekkende Partij:
a) alle documenten, dragers en kopieën (fysiek en digitaal) die Vertrouwelijke Informatie bevatten, terugbezorgen aan de Verstrekkende Partij;
b) al deze documenten, dragers en kopieën vernietigen en deze vernietiging schriftelijk bevestigen aan de Verstrekkende Partij. Deze verplichting geldt niet voor kopieën die de Ontvangende Partij wettelijk verplicht is te bewaren, of die zijn opgeslagen in automatische computerback-upsystemen overeenkomstig haar standaard bewaarbeleid, op voorwaarde dat deze kopieën onderworpen blijven aan de vertrouwelijkheidsverplichtingen van dit artikel.
Artikel 13.6 | Duur van de verplichting
De vertrouwelijkheidsverplichtingen zoals beschreven in dit artikel treden in werking vanaf de eerste uitwisseling van Vertrouwelijke Informatie en blijven van kracht gedurende de volledige looptijd van de Overeenkomst en voor een periode van drie (3) jaar na de beëindiging of afloop ervan, ongeacht de reden hiervoor. Voor informatie die kwalificeert als bedrijfsgeheim onder de toepasselijke wetgeving, blijft de vertrouwelijkheidsplicht gelden zolang de informatie dit karakter behoudt.
Artikel 13.7 | Rechtsmiddelen bij inbreuk
Partijen erkennen dat een schending van de verplichtingen onder dit artikel onherstelbare schade kan toebrengen aan de Verstrekkende Partij, waarvoor een loutere schadevergoeding mogelijk geen adequaat rechtsmiddel is. De Verstrekkende Partij heeft daarom het recht om bij een (dreigende) inbreuk, naast alle andere beschikbare rechtsmiddelen zoals schadevergoeding, onmiddellijke staking van de inbreuk en/of andere voorlopige of bewarende maatregelen te vorderen bij de bevoegde rechtbank.
Artikel 14 | Kwaliteit van het werk
HABLAR verklaart, naar eigen normen, kwalitatieve opnames te maken en deze ook in zijn eigen stijl te bewerken. HABLAR heeft het recht om alles dat bij een opdracht niet uitdrukkelijk is omschreven naar eigen technisch en creatief inzicht uit te voeren.
Wijzigingen in de opdracht door de wederpartij om welke reden dan ook en hangende de uitvoering van de opdracht, komen voor rekening van de wederpartij en zullen door HABLAR slechts worden uitgevoerd na aparte Offerte van meerkosten die door de wederpartij voor akkoord is ondertekend en aan HABLAR is geretourneerd. Wijzigingen in de oorspronkelijke opdracht verlengen de uitvoeringstermijn.
De klant kan aanwezig zijn of mag een gevolmachtigde vertegenwoordiger naar de opnamen sturen. Zo zij niet aanwezig zijn, dient de opdrachtgever zich te schikken naar het oordeel van HABLAR voor wat betreft de goede uitvoering van de opdracht, zonder enig verhaal te kunnen uitoefenen.
HABLAR krijgt volledige artistieke vrijheid voor de geposeerde foto’s en gebruikte locaties.
Artikel 15 | Klachten
Alle klachten, voor elke dienst, product, of facturatie, dienen binnen de 8 Werkdagen na oplevering, dan wel datum factuur, per aangetekend schrijven aan HABLAR te worden medegedeeld. Buiten die termijn, kunnen geen klachten worden aanvaard.
Artikel 16 | Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank
Enkel het Belgisch recht is van toepassing. In geval van betwisting is enkel de rechtbank van eerste aanleg
West-Vlaanderen, afdeling Kortrijk of de ondernemingsrechtbank Gent, afdeling Kortrijk bevoegd